השרטוט של הספר תורה

השרטוט של הספר תורה חייב בשרטוט כדי להיות כשר והשרטוט חייב להיות לפני הכתיבה ואם כתב ואחר כך שרטט פסול 

( אבל יש תקנה שימחק שוב וישרטט ואחר כך יכתוב מחדש וכשר ).

 

שרטוט מהצדדים

אבל השרטוט מהצדדים זה להידור ואפשר לשרטט מהצדדים לאחר כתיבה.

(שרטוט מהצדדים זה השרטוט שמופיע בצידי הקלף מלמעלה ועד למטה כדי לתחום את הכתיבה ולהתחיל לכתוב בשרטוט הימני ולסיים את השורה בשרטוט השמאלי).

 

השרטוט של הספר תורה מה המקור

את ההלכה של חובת השרטוט של הספר תורה לומדים ממסכת סופרים. וכתוב שזה הלכה למשה מסיני וכך כתוב בלשון הגמרא : "מסרגלין בקנה".

 

כתב עקום מתחת לשרטוט מה הדין?

הכתיבה של הסופר צריכה להיות על השרטוט. ואם כתב מתחת לשרטוט בצורה מוגזמת יש פוסלים ויש מכשירים ולהלכה כשר.

 

מקרה שהיה עם רבי עקיבא איגר:

שאלו את הגאון רבי עקיבא איגר על מזוזות שהגישו לפניו. והראו לו שהכתב ישר אבל האותיות בחלק העליון שלהם רחוקות מהשרטוט והוא ענה להם שזה פסול.

 

שכח לשרטט לאחר תיקון

אם תיקן את הספר ומחק אות או שתיים וכתב בלי לשרטט אז אפשר לשרטט לאחר כתיבה ואם זה 3 אותיות פסול וימחק שוב וישרטט ויכול לכתוב מחדש.

 

איך השרטוט של הספר תורה צריך להיעשות

השרטוט צריך להיות חריץ וגומה וזה נעשה על ידי כלי שיכול לחרוץ בלי לחתוך את הקלף, וצריך להיות קיים לתמיד כי יש פוסלים את הספר אם נמחק השרטוט לאחר שנים.

 

אם שרטט באמצע השורה

היום יש סופרים שרוצים שהכתיבה תהיה ישרה פלס. ולכן מוסיפים בעדינות שרטוט באמצע השורה כדי שהכתב יהיה בדיוק בשורות ויצא מיושר לעין.

לפי ההלכה זה מותר וכשר, וגם בהרבה יותר יפה.

 

להדר ולקדש לפני השרטוט

יותר טוב לפני שמשרטט את הספר תורה שיאמר שמשרטט לשם קדושת ספר תורה. ומצווה לשרטט ביד ימין.
בספר תורה נוהגים לשרטט 42 שורות ובספר תורה תימני נוהגים 51 שורות.

 

לסיכום לנושא השרטוט של הספר תורה:

השרטוט הוא הלכה למשה מסיני .

חובה לשרטט לפני הכתיבה.

והכתיבה צריכה להיות על השרטוט.

 

לספרי תורה למכירה לחצו כאן>>